aanmelden24-25

Marie-Anne Garcia, Vlier-debater in hart en nieren

Tijdens de debatlessen heb ik geleerd om te spreken in het openbaar en om mijn gedachten beter te verwoorden. Medeleerlingen die eerst niet in het openbaar durfden te spreken, bloeiden helemaal op.

“Mijn topmoment had ik toen ik na drie jaar debatteren in het Lagerhuisteam kwam en aan wedstrijden mocht meedoen. Debatteren is voor mij nu hartstikke belangrijk, maar zeker ook later. Je leert goed in het openbaar te spreken, je kunt je gedachten beter verwoorden en aan anderen uitleggen. Zeker zo belangrijk: je leert goed luisteren en je te verplaatsen in andere meningen.

Ik vind de debatclub megaleuk. Voor mij is het een extra motivatie om naar school te gaan.

Je debatteert samen maar ook voor jezelf. Je ‘communicatie skills’ nemen snel toe. Het is goed voor je sociale ontwikkeling. Ik heb veel contacten met mensen die ik zonder de debatclub niet meteen had aangesproken. Tijdens wedstrijden en demonstraties kom je bovendien in aanraking met mensen die hoge posities in bedrijven of bij de overheid bekleden. Ze geven je adviezen en wie weet kun je via hen nog eens een stageplaats krijgen. Ik vind het top dat je op Het Vlier debatteert met leerlingen uit HAVO én VWO uit alle jaarlagen. Op veel andere scholen zie ik dat debatteren vooral voorbehouden is aan de VWO leerlingen uit de hoogste leerjaren. Ik trek volgend jaar met plezier mijn nette kleren weer.