Jesse Burke, leerling

Met het programma ‘Vakkanjers’ kunnen leerlingen hun vakmanschap ontdekken en ontwikkelen. Jesse bedacht met zijn klasgenoten Jan de happy sandwich fixer, oftewel een broodsmeerapparaat en schopte het bijna tot de finale.

“Het was inderdaad jammer dat we net het podium niet haalden. Het was toch een leuk idee. Een apparaat met een compressor erin en als het broodje over de transportband rolde, ging er beleg op. Pindakaas, jam of een broodje gezond. We zijn dus vierde geworden.”

“In het derde jaar deden we weer mee. Nu voor Vakkanjes Pioniers. Ons team ‘de Lichtknoppers’ haalde de grote landelijke finale met de lightcube. We wilden eerst een vogel maken, maar dat lukte niet. Toen hebben we een vlammetje gemaakt met allemaal foto’s op het statief. Tijdens de wedstrijd deed ik live verslag van ons product en klasgenoten Marisa en Jan proberen op het podium de jury enthousiast te maken.”

Het voorbeeld van Jesse laat zien hoe je op De Marke je technische skills kunt ontwikkelen. Denk jij vast na over een mooie uitvinding voor volgend jaar?